Proces inrichten ideal voor inschrijfformulieren


Wilt u beginnen met ideal gebruiken?
Stuur dan een support ticket naar AllUnited wij zullen u voor u een ideal systeem opzetten.

 Indien een vereniging beschikt over een iDeal contract met de bank of met een andere iDeal leverancier Pay.nl dan kunnen de inschrijfkosten nu direct via iDeal betaald worden.

Voor het inrichten van Ideal moeten een aantal instellingen gecontroleerd en aangevuld worden.

  1. Aanmaken aparte grootboekrekening voor ideal tussenrekening. Dit is vergelijkbaar met de tussenrekening voor automatische incasso.

  2. Aanmaken apart documenttype voor Ideal en controleren of de documenttypen voor de facturatie van bestaan.

  3. Aanmaken apart betalingstermijn met 0 dagen voor Ideal

  4. Controleren en/of aanmaken van factuurtypes voor inschrijfformulieren

  5. Controleren en/of aanmaken aparte factuurbron voor inschrijfformulieren

  6. Maken inschrijfformulier voor inschrijving evenement of inschrijfgeld.

  7. Boekhouding specificaties aanpassen

  8. Vinkje iDeal aanzetten bij de cursussen of iDeal aanzetten voor inschrijfgeld nieuwe leden.

 

1. Aanmaken aparte grootboekrekening voor ideal tussenrekening

Via het menupad: [Boekhouding] > [Grootboekrekeningen]

Druk op nieuw in de menubalk boven in het scherm en onderstaand scherm wordt getoond.

Hier kunnen de velden Grtbkreknummer, Grootboekrekening, Verdichting en vereffening ingevuld worden. Zorg ervoor dat het vinkje om betalingen te kunnen vereffenen aan staat.

 

 

2. Aanmaken/controleren documenttypen

Via het menupad: [Boekhouding] > [Instellingen]  > [Documenttypen] 

Druk op wijzigen en onderstaand scherm wordt getoond.

Zorg ervoor dat de geel gemarkeerde documenttypen aanwezig zijn en voeg deze zonodig toe. Druk op voeg toe om extra regels aan te maken. Bewaar de aanpassingen.

 

3. Aanmaken betalingstermijn

Via het menupad: [Facturatie] > [Instellingen]  > [Betalingstermijn]

Druk op wijzigen en onderstaand scherm wordt getoond.

 

 Maak indien deze nog niet aanwezig is een aparte betalingstermijn aan voor Ideal en zorg ervoor dat het aantal dagen op 0 staat. Druk op voeg toe om een extra regel aan te maken. Bewaar de aanpassingen.

 

4. Aanmaken factuurtypen

Via het menupad: [Facturatie] >[Instellingen]  > [Factuurtypen]

Druk op wijzigen en onderstaand scherm wordt getoond.

 

 Maak indien deze nog niet aanwezig zijn de factuurtypen aan voor inschrijfformulieren. Dit zijn de factuurtypen IC en IF.

 

5. Aanmaken factuurbron

Via het menupad: [Facturatie] > [Instellingen]  > [Factuurbronnen] 

Druk op wijzigen en onderstaand scherm wordt getoond.

Maak indien deze nog niet aanwezig zijn de factuurbron aan voor inschrijfformulieren. Druk op voeg toe om een nieuwe factuurbron toe te voegen. Selecteer inschrijfformulieren. Druk daarna op controle om de keuzes voor het factuurtype en de betalingstermijn zichtbaar te maken. Kies voor Inschr.factuur en voor de betalingstermijn ideal. Bewaar de aanpassing.

 

6.  Maken inschrijfformulier voor inschrijving evenement of inschrijfgeld. 

Maak een inschrijfformulier voor de inschrijving van het evenement of pas het inschrijfformulier voor nieuwe leden aan, indien het inschrijfgeld via iDeal moet worden betaald.

Zie: Algemeen inschrijfformulier

Het vinkje dat de factuur moet worden overgenomen, moet zijn aangevinkt.  "Factuur overzetten".

 

7.  Boekhouding specificaties aanpassen

Via het menupad: [Boekhouding] > [Instellingen]  > [Boekhouding specificaties]

Druk op wijzigen en in het scherm dat wordt getoond, staat onderstaand blok. Dit moet voor Ideal ingevuld worden. 

<tabset L50>iDeal Grt.Bk.Rek. <tab>Hier wordt de grootboekrekening die bij stap 1 is aangemaakt gekozen.

iDeal Document. <tab>Hier wordt het documenttype dat in stap 2 is aangemaakt geselecteerd.

iDeal betalingstermijn. <tab>Hier wordt de betalingstermijn die in stap 3 is aangemaakt geselecteerd.

iDeal leverancier<tab>Hier wordt de leverancier die de organisatie heeft gekozen om met iDeal te werken geselecteerd. Nadat op controle is gedrukt verschijnen er extra velden om de koppeling te maken met de gekozen iDeal leverancier.

iDeal leveranciers zijn pay.nl, mollie.nl of de eigen bank.

 

8. iDeal aanzetten bij de cursussen/lessen/evenementen of bij inschrijfgeld

Via het menupad: [Lessen] > [Instellingen]  > [Lestypen] Dit blok staat onder het blok activiteiten. Vaak is door de vereniging de naamgeving veranderd.

Druk op wijzigen en onderstaand scherm wordt getoond.

Het vinkje iDeal moet aangezet worden bij de lestypen om iDeal mogelijk te maken. Iban gegevens worden dan niet meer getoond. Er zal dus een keuze gemaakt moeten worden tussen automatische incasso of iDeal.

Via het menupad: [Systeem beheer] > [Instellingen]  > [Inschrijfform.templates] 

Druk op wijzigen en de inschrijfformulieren worden getoond. Selecteer het inschrijfformulier waarbij het inschrijfgeld via iDeal geind moet worden. In het inschrijfformulier moet het blok inschrijfbedrag aangepast worden.

 

 Zorg dat het vinkje bij iDeal is aangezet.