1 - Inleiding
Om op de juiste manier van start te kunnen gaan met de ClubApp biedt deze handleiding jou als appbeheerder hulp. De functionaliteiten van de App worden per onderdeel nader uitgelegd en hoe dit te beheren in de beheeromgeving van de ClubApp zelf. Zijn er onverhoopt toch nog vragen, is het altijd mogelijk om een helpdeskticket in te schieten.
(!)Belangrijk om te onthouden
Veel voorkomende problemen met de werking van een App in algemene zin hebben te maken met verouderde besturingssystemen. Let dus op dat je altijd gebruik maakt van de laatst beschikbare versie.
Dit kun je op volgende wijze controleren:
Zoek in de app store naar "ClubApp" > klik de AllUnited ClubApp aan > kijk of er een knop "Updaten" beschikbaar is. Wanneer deze niet beschikbaar is dan is de laatste versie geïnstalleerd op je apparaat.
Daarnaast kan het zijn dat ondanks een geüpdatet versie van het besturingssysteem, een App niet naar behoren werkt. Dit heeft meestal te maken met een verouderd toestel dat een nieuwere versie van het besturingssysteem niet goed kan uitvoeren. Nieuwere besturingssystemen worden steeds beter in functionaliteit en snelheid, maar vereisen van de hardware (Telefoon) ook vaak meer en betere prestaties wat dus regelmatig problemen geeft bij oudere toestellen.
Ook is het van belang om te weten dat de ClubApp alleen werkt met een netwerkverbinding. Dit kan zowel een verbinding zijn met een Wifi-netwerk of Mobiele datanetwerk van een mobiele provider.
N.B. Deze handleiding is verdeeld uit losse artikelen, die ook los te vinden zullen zijn via de 'Klik voor hulp button'. Om deze reden is onder elk 'artikel' ook nog een verwijzing naar de link van de volledige handleiding gezet. Zit je al in de volledig handleiding dan kan je deze verwijzingen zoals je hieronder ziet negeren.
2 - De ClubApp
Met de ClubApp beschikt jouw club over een iPhone en Android app en deze is geheel gratis te downloaden voor alle leden en relaties van de club. Afhankelijk van het type ClubApp (Start, Plus of Premium) en eventueel aanvullende modules wordt er maandelijks een vastgesteld bedrag in rekening gebracht richting de club.
3 - Online applicatie beheer
Iedere club die gebruik maakt van de ClubApp, krijgt een eigen appbeheer. Daarmee bepaal je als beheerder zelf welke modules je activeert en voor wie deze beschikbaar zijn. Ook kun je hier de huisstijl kleuren, logo's en afbeeldingen toepassen van jouw club.
4 - ClubApp downloaden
- Ga naar de gewenste playstore op jouw smartphone
- Google Playstore (Android)
- Apple App Store (IOS) - Zoek op ClubApp (AllUnited)
- Download de app
- Open de app
Uitzondering voor de Premium clubapp: Zoek hiervoor bij stap 2 naar de vereniging naam.
5 - Eerste keer inloggen in de ClubApp
Let op! Je kunt niet gelijk inloggen met de inloggegevens van de AllUnited website.
Voor het gebruik van de App moet altijd een account en wachtwoord aangemaakt worden.
- Open de app
- Kies: Account aanmaken
- Vul het mailadres in dat bekend is bij de vereniging
- Kies een wachtwoord
- Zet het vinkje aan bij de algemene voorwaarden
- Klik op Account aanmaken
- Je ontvangt een e-mail van Socie
- Open deze mail en klik op verifiëren account
- Je hebt nu toegang tot de ClubApp
6 - Inloggen in het appbeheer
- Open het app beheer via https://pr01.allunited.nl/appbeheer/
- Log in met jouw inloggegevens (gelijk aan de inloggegevens in de app)
7 - Instellingen appbeheer
- Ga naar [INSTELLINGEN > ALGEMEEN]
- Geef de app een naam, vaak de naam van de club
- Bepaal of je gasten toegang wilt geven tot de app (Plus of Premium)
- Kies de vorm van extra toegangscontrole:
Aan te raden is om de een extra controle te plaatsen wanneer er persoonsgegevens worden geraadpleegd. - Kies de gewenste taal (standaard Nederlands)
- Klik op [OPSLAAN]
8 - Opmaak ClubApp aanpassen
Standaard zal AllUnited jullie clubkleuren in de app plaatsen inclusief het logo.
Mocht je dit zelf willen aanpassen is dat geen enkel probleem. Dit kan je doen bij de opmaak instellingen in het Appbeheer.
- Ga naar [INSTELLINGEN > OPMAAK]
- Kies hier de gewenste kleur en sla deze op.
- Ook het logo en de foto’s kan je hier eenvoudig aanpassen naar wens.
Let op! De sfeerfoto voor de contact pagina in de clubapp kun je aanpassen via [Overzicht > Sfeerfoto]
9 - Menu items ClubApp aanpassen
Vrijwel alles is mogelijk met modules! Een module kan bijvoorbeeld een buienradar zijn voor sportverenigingen, een homepagina of een poll. Je kan zelfs pdf-bestanden, video’s, sociale mediapagina’s of een forum linken. Alles is mogelijk!
Modules wijzigen van positie of verwijderen kan je doen via [INSTELLINGEN > Menu].
Pas de volgorde van de modules naar wens aan via de pijltjes knoppen en klik op [OPSLAAN]
Via het tabblad [ONDERSTE NAVIGATIEBALK] kunnen 3 modules ingesteld worden in de onderste navigatie balk in de app.
Klik op een menu item om een module te koppelen of te ontkoppelen om zo een andere module te kunnen kiezen.
Klik op [OPSLAAN] om de wijzigingen toe te passen.
10 - Beheerders ClubApp toevoegen
- Ga in het menu naar Leden
- Zoek het betreffende persoon op en klik op de naam
- Open het tabblad [RECHTEN]
- Zet de rechten voor App Beheerder op [JA]
- Klik op [OPSLAAN]
- Deze relatie is nu ook beheerder en heeft dezelfde rechten als jij
Let op! In de ClubApp Start is slechts 1 beheerder toegestaan. Je kan het beheer overdragen aan iemand anders. Volg hiervoor de stappen zoals hierboven beschreven en klik op [APP BEHEER OVERDRAGEN]. Wanneer er op [OPSLAAN] wordt geklikt ben jij geen beheerder meer, maar de persoon die zojuist de rechten heeft gekregen.
11 - Ledenlijst, privacy en uitnodigen ClubApp
Binnen AllUnited worden de ledengegevens bijgehouden en verwerkt. Daarom zal de AllUnited administratie ook altijd leidend zijn. Iedere ochtend rond 06:00 uur wordt deze ledenlijst automatisch bijgewerkt in de ClubApp. Hierdoor hou je altijd een up-te-date ledenlijst en hoeft er geen dubbel werk verricht te worden.
Welke relatietypes krijgen toegang tot de ClubApp?
In AllUnited kan je verschillende relatietypes aanmaken, met elk hun eigen instellingen. Op het moment dat een bepaald relatietype mag inloggen in de website, mogen zij dit ook in de App. De instellingen worden gedaan in de AllUnited backoffice via [RELATIES > INSTELLINGEN > RELATIETYPES].
Let op! Als er een vinkje staat bij "CMS inloggen", dan heeft de relatie ook altijd toegang tot de app.
Staat dit vinkje niet aan, dan zal de relatie ook niet in de app geladen worden.
Privacy instellingen op Clubniveau
Deze instelling kun je ook doen via [RELATIES > INSTELLINGEN > RELATIETYPES].
In dit scherm kan je als clubs aangeven welke gegevens er niet getoond mogen worden in de app en op de website. Door een vinkje aan te zetten onder bijvoorbeeld GEHEIM ADRES worden alle adressen van dat relatietype geblokkeerd voor weergave in de app en de website.
Privacy instellingen op individueel niveau
Leden kunnen via hun persoonlijke pagina op de website of in de ledenmodule hun eigen privacy instellingen aangeven. De app neemt deze instellingen over.
Let op! Wanneer gegevens op Clubniveau als geheim zijn ingesteld zal dit altijd worden gehanteerd, ongeacht de individuele instellingen van een lid.
Privacy instellen op app niveau: verborgen profiel
Mocht het gewenst zijn om binnen de app nooit leden gegevens inzichtelijk te hebben dan kan dit in het app beheer worden ingesteld.
De status onder de leden wordt dan veranderd naar "Verborgen profiel".
Dit kun je instellen door in het app beheer te gaan naar "Leden" onder in het menu. Klik op Instellingen > tab Privacy en pas de optie "Ledenprofiel" aan naar "Verborgen".
Indien de keuze van de leden gebruikt moet worden mag deze optie ingesteld worden op "Zichtbaar".
Let op! Wanneer deze instellingen is gedaan dan zullen privacy gegevens nergens meer inzichtelijk zijn. Dit geld ook voor bijvoorbeeld presentielijsten. Ook zullen leden geen melding ontvangen om de eigen privacy in te stellen bij de eerste inlog.
Selectief leden uitnodigen
In het Appbeheer is het mogelijk om enkele leden uit te nodigen om de app te downloaden. Dit doe je door in de ledenlijst onder [LEDEN] te zoeken naar het specifieke lid en het vakje voor zijn/haar naam aan te vinkje. Als dit is gedaan verschijnen er bovenaan de ledenlijst twee blauwe knoppen [uitnodigen en toevoegen aan]. Druk op de blauwe knop en nodig het lid uit. Het lid ontvang een uitnodigingsmail per e-mail om de ClubApp te downloaden.
LET OP! Druk niet op de bovenste knop [UITNODIGEN], want dan ontvangen alle leden een uitnodiging in hun mail. Dit kunnen wij niet meer terugdraaien.
Alle leden in één keer uitnodigen
Bij het onderdeel Leden is het mogelijk om alle leden in één keer uit te nodigen. Dit doe je door op de knop [UITNODIGEN] te drukken bovenaan de pagina.
LET OP! Eenmaal de uitnodiging verstuurd, kan deze niet meer terug gedraaid worden.
Wat betekent de status update van de leden lijst?
Wacht op een uitnodiging: Deze leden zijn nog niet uitgenodigd. Klik op de uitnodiging knop om deze leden per mail een uitnodiging te sturen voor de ClubApp.
Uitgenodigd: Deze leden hebben een uitnodiging gekregen maar zijn of haar account nog niet geactiveerd. Je kan dit lid een herinnering sturen om zijn of haar account te activeren door nogmaals een uitnodiging te sturen.
Actief: Deze leden hebben hun account geactiveerd en zal de app kunnen bekijken en push notificaties ontvangen.
LET OP! De leden dienen eenmalig een account aan te maken in de ClubApp om hiertoe toegang te krijgen.
Instellingen ledenlijst
Ga in het Appbeheer naar [Ledenlijst > Instellingen] voor de module instellingen en ga naar [Leden > instellingen] voor de globale app instellingen voor leden.
In deze schermen zijn er een aantal instellingen aan te passen, zodat je de ledenlijst naar wens kan tonen in de app. Bepaal bijvoorbeeld of je de volledige ledenlijst wilt tonen of dat de leden enkel naar voren komen als er minimaal drie karakters zijn ingetypt in de zoekbalk. Bepaal op welke wijze je de lijst wilt sorteren en de leeftijd wel of niet getoond mag worden. Op deze manier kan de beheerder de weergave van de ledenlijst naar wens instellen. De gekozen instellingen gelden vervolgens voor alle relaties die in de app worden getoond.
12 - Modules toevoegen
Klik onderaan het menu op [+ TOEVOEGEN] en kies een module naar wens. De module wordt standaard onderaan het menu toegevoegd.
Agenda
Standaard wordt clubagenda vanuit AllUnited geladen in jouw ClubApp, maar het kan voorkomen dat je als club meerdere agenda’s gebruikt buiten beide systemen om. Door middel van een iCal feed toe te voegen is het mogelijk om ook deze items toe te voegen aan de ClubApp. Bij een Plus of Premium app kan de persoonlijke agenda zijn ingesteld in plaats van de clubagenda. Mocht je jouw clubagenda niet terug zien en wel actief willen, stuur dan een ticket in.
Wat is een iCal feed?
iCal is een internet begrip voor uitwisselbare agenda informatie. Een iCal bestand kan een complete kalender zijn, maar ook een enkel evenement.
iCal calendars zijn:
• Google - Google calendar
• MacOS - Apple iCal
• Windows - MS Outlook, Windows Vista Calendar Linux - KDE Korganizer, Novell Evolution, Mozilla Sunbird, Mozilla Calendar
Wil je een specifiek agendatype uit jullie AllUnited website instellen voor een agenda module?
Stuur ons dan een bericht met de gewenste agendatype code(s) uit jouw AllUnited website. Deze kun je vinden in de backoffice via Planning > Instellingen > Agendatypes. De eerste kolom bevat de Agendatype code. Laat ons ook weten bij welke module dit ingesteld moet worden.
Clubnieuws
Maakt jouw vereniging gebruik van een geïntegreerde website van AllUnited, dan worden alle nieuwsberichten vanuit hier automatisch ingeladen in de ClubApp. Leden kunnen in de app aangeven of zij notificaties willen ontvangen wanneer er een nieuw nieuwsbericht wordt geplaatst in de ClubApp.
Mocht er behoefte zijn om een nieuwsbericht aan te maken die alleen in de app zichtbaar is, dan kan dit ook. Ga dan naar clubnieuws en kies “bericht toevoegen”.
Let op! Als je een los bericht in de app toevoegt zal deze alleen zichtbaar zijn in de app en niet op de geïntegreerde website.
Wil je een andere of extra nieuwspagina uit jullie AllUnited website toevoegen?
Stuur ons dan een bericht met de gewenste paginacode(s) uit jouw AllUnited website. Deze kun je vinden in de backoffice via Website > Pagina's. De eerste kolom bevat de paginacode. Laat ons ook weten bij welke module dit ingesteld moet worden.
Maakt jouw vereniging gebruikt van een externe website?
Geen probleem, maak een RSS feed aan van jouw nieuwsberichten. Zorg dat in deze RSS feed naast de content ook een publicatiedatum is toegevoegd en een foto.
RSS-feed
RSS is een gemakkelijke manier om een externe nieuwsbron te koppelen aan jou ClubApp. Zodra de koppeling gemaakt is zal de app automatisch nieuws updates blijven plaatsen van je externe nieuwsbron, blog of je eigen website.
Hoe vind ik een RSS-feed?
Veel websites leveren een RSS-verwijzingsknop boven of onderaan de website. Wanneer je de link van de RSS (de URL) kopieert en plakt in de ClubApp, zal het nieuws van die RSS-feed automatisch geüpdatet worden in jouw ClubApp.
Hoe koppel ik de RSS-feed?
Voeg de module [NIEUWS & BLOGS] toe. Open deze module in jouw linker menu en ga naar de instellingen. Hier kun je de naam van de module aanpassen, bijvoorbeeld naar Tennis Nieuws. Als je dit hebt gedaan kan je de RSS-feed toevoegen.
Social Media
Onder de module social media kunnen verschillende social media types worden toegevoegd. Denk aan Facebook, Twitter en Instagram.
Media
In de ClubApp kan je foto’s toevoegen uit verschillende typen online albums. Maak eenvoudig een nieuw foto album aan of voeg jullie bestaande albums op Facebook, Flickr en de geïntegreerde website toe.
Losse websites toevoegen
Heb je een speciale pagina voor jouw evenementen op de club of wil jij graag altijd up to date blijven van het weer. Voeg dan eenvoudig een losse website toe aan de app.
Website Buienradar: Http://api.buienradar.nl/image/1.0/RadarMapNL?w=400&h=400
Let op! Voor het mooiste resultaat dient de website mobiel vriendelijk te zijn. Op deze manier hoeven jouw gebruikers niet te scrollen in de website.
Meerdere pagina’s per module
Per module is het mogelijk om meerdere pagina’s in te stellen. Dit kan handig zijn als je verschillende type social mediakanalen hebt.
Om een extra pagina toe te voegen open je de desbetreffende module. Ga naar de instellingen van de module > Module onderdelen en klik op voeg toe. Geef de nieuwe pagina een naam en druk op opslaan.
Overige modules
Mocht je de volgorde van deze pagina’s willen aanpassen, dan is dit ook mogelijk. Ga met jouw muis op een pagina staan en versleep deze naar de gewenste positie.
Verdere informatie over andere modules is te vinden in de Uitgebreide handleiding pdf: https://pr01.allunited.nl/manual/1146
13 - Veelgestelde vragen
13.1 - Koppelen laddercompetitie aan App
13.2 - Inloggen met gedeeld e-mailadres ClubApp
Wanneer het mailadres op de relatiekaart in onze administratie meerdere keren voorkomt, bijvoorbeeld bij een ouder en kind of bij partners, dan kan er éénmaal een account aangemaakt worden in de ClubApp. Het is dan noodzaak om de inloggegevens binnen het gezin met elkaar te delen. Indien er meerdere lidmaatschappen geregistreerd staan op een mailadres zal je meerdere uitnodigingen ontvangen om de app te downloaden.
Installeren van de ClubApp met hetzelfde mailadres:
- Installeer de ClubApp en maak een account aan
- Deel deze gegevens binnen jouw gezin
- Gezinsleden kiezen na installeren voor [Inloggen] en loggen in met de reeds verkregen accountgegevens - Wanneer ingelogd in de app zie je kort onderin het scherm als welk gezinslid je de app bekijkt. Klik hier op [Wissel] om direct een ander gezinslid te kiezen.
- Tussentijds wisselen is mogelijk
- Klik op het menu en de naam van het gezinslid wordt getoond
- Klik op [Wissel] om van gezinslid te wisselen
- Kies als wie je de app wilt bekijken
- Je bent nu ingelogd als deze persoon
Online banen reserveren
In de app kan je een baan reserveren. Dit kan je natuurlijk onder jouw eigen account doen, maar ook namens jouw partner of kind(eren). Dit is afhankelijk als wie je op dat moment in de app bent ingelogd. Samen met jouw partner een baan reserveren is geen enkel probleem. Voeg jouw partner toe aan jou reservering en bevestig deze. De baan is nu voor jullie beide gereserveerd.
13.3 - Meerdere ClubApps
Het kan zo zijn dat een van je leden lid is van meerdere verenigingen die gebruik maken van de ClubApp. Dit is geen probleem. Aan de hand van zijn/haar e-mailadres zal de app herkennen dat hij/zij lid is van meerdere verenigingen. Zodra hij/zij inlogt zal hij/zij dan eerst een overzicht krijgen van onderliggende verenigingen en daar eerst een keuze maken, welke vereniging ze willen benaderen met de app.
Let op! Dit werkt alleen op deze manier als het lid voor alle verenigingen hetzelfde e-mailadres gebruikt.
Een lid kan ook altijd tussentijds wisselen van vereniging via de volgende wijze:
Ga in de app naar Menu > klik op de naam/email bovenin > Mijn clubs. Hier staat een overzicht van alle verenigingen die beschikbaar zijn onder het email account waarmee is ingelogd op de Clubapp.
13.4 - Diensten tonen in ClubApp
14 - Filmpje Clubapp
In bovenstaande video wordt uitgelegd hoe je:
- menu onderdelen toevoegt
- menu onderdelen in het menu verplaatst
- onderdelen toe kan voegen aan het snelmenu
- instellingen per module kan vinden
De werking is van toepassing op vele andere modules.