Stappenplan bardienstenrooster


Hier een korte volgorde en omschrijving van hoe bardiensten en dergelijke aan te maken.

  • Als eerste vul je het totaal aantal vrijwilligerspunten in, door via het menu pad naar "Planning" -- instellingen -; bovenste blok "Algemeen": totaal aantal vrijwilligerspunten. Je kunt leeftijdsgrenzen aangeven door door deze in te vullen als leeftijd vanaf 0 = 0 punten en bijv. vanaf 75= 0 punten en dan vanaf 18= totaal aantal vrijwilligerspunten
  • Vervolgens kun je bepaalde functies als bestuur/commissies vrijstelling geven, door via het menu pad naar "Relaties" instellingen; functies ;functies- selecteren en vervolgens op wijzigen te drukken, kun je rechts het aantal punten vrijwilligers punten geven, wat ze al verdiend hebben met de functie.
  • Afkopen kan ingesteld worden door via het menu pad naar "ActiviteitenTeams" Instellingen Activiteiten Wijzigen
  • Wanneer mensen structureel de bardienst afkopen kun je onder het kopje rechts bij de activiteit Barafkoop "Auto genereren" deze op vorige periode zetten. 
  • Wanneer mensen incidenteel afkopen: maak je een nieuwe activiteit aan, BI (Barafkoop Incidenteel) onder het kopje "Auto generen" manueeel. Druk op bewaren
  • Ga in hetzelfde menu pad ("ActiviteitenTeams"-- Instellingen -- ) naar "Categorie" en klik op wijzigen.
  • Geef het aantal vrijwilligerspunten bij afkoop en/of afkoop incidenteel (afhankelijk of jullie dit gelijk of pas na afloop van het seizoen invoeren). Bij de categorie barafkoop incidenteel vink je "factor 1" en zet je waarde 01 op wijzigen. De waarde kan nu aangepast worden, het systeem berekent automatisch de contributie. Wil je wel de vrijwilligerspunten bij barafkoop incidienteel bijhouden, dan kan je beter meerder categorieen koppelen in de zin van 1 dienst (1 punt), 2 diensten (2 punten) etc. Zelfde geldt ook voor bardienst structureel.

Het inplannen van diensten gaat als volgt:

  • Ga via het menu pad naar "Planning" -- Instellingen -- naar het blokje "Wedstrijden" Schema functie types en klik op wijzigen.
  • Je kunt nieuwe tijden aanmaken door een nieuwe functie code en naam te geven, er staan hier al een aantal voorbeelden. Let wel op de Functiecode naam, bepaalt de sorteerweergave op de website, dus kies de codering zorgvuldig.
  • Bij tijdelijke diensten vul je niets in bij "aantal func dag".
  • Als je automatisch invullen aanvinkt, kiest het systeem na registratie datum een relatie uit, welke de dienst moet uitvoeren.
  • Als je helemaal met de balk naar rechts gaat, kun je "Controleer overlappende tijden"aanvinken. Hiermee check of mensen zich per ongeluk geen twee keer voor dezelfde dienst inschrijven. De meeste verenigingen hebben dit aanstaan.
  • Je kunt het aantal vrijwilligerspunten per dienst invullen, op deze manier is het bijvoorbeeld mogelijk om meer punten te geven voor weekenddiensten.
  • Ga vervolgens naar "Planning -- Diensten en klik bovenaan op schema's invullen.
  • Klik dan op "Schema dagen aanmaken"
  • Voor overzicht wedstrijden: Klik op datum
  • Een dienst geven een specifieke relatie kun je aangeven in het veld relatie en te zoeken door de naam in te tikken. Een team kan ook geselecteerd worden als er al teams in het systeem staan.
  • Ga weer naar "Planning --; Diensten en klik bovenaan op diensten rooster. Dit geeft het voorbeeld weer hoe de diensten zichtbaar zijn voor de leden.

Verdere en meer gedetailleerde informatie kun je vinden in hoofdstuk 9 van de handleiding.

Ook kunnen jullie oefenen en kijken op de demo site op demo.allunited.nl, hierbij staan de inlogcodes al ingevoerd. Als je inlogt en daarna op account drukt, rolt het scherm een stukje naar beneden, bovenaan zie je dan Ga naar Backoffice staan zo kom je in de demo-omgeving. Hier kun je het een en ander testen, zonder gevolgen, de demo wordt elke 24 uur gereset. Er staan onder andere wat voorbeelden hier, zodat je een idee heb hoe het eruit hoort te zien.