Vereniging stapt over naar adaptief


Deze informatie is bedoeld voor verenigingen met een website van AllUnited die over stappen naar een adaptieve website.

Als de vereniging al een website van AllUnited heeft, maar wil overstappen naar adaptief dan kan het beste een helpdeskticket aangemaakt worden.

  • Is er behoefte aan informatie dan geven we deze informatie via het beantwoorden van het helpdeskticket.
  • Is de beslissing genomen voor een adaptieve website, dan kan onderstaande informatie naar ons gestuurd worden via een helpdeskticket.

Benodigdheden

Om te beginnen heeft AllUnited een aantal benodigdheden nodig. Lees door wat van toepassing is voor de vereniging en stuur daarna de volgende vragen terug, beantwoord met de juiste informatie:


  • Is het logo naar ons gestuurd?
  • Zijn er foto's naar ons gestuurd voor de header?
  • Vul de volgende gegevens in:
    • Telefoonnummer:
    • E-mailadres:
    • Bezoekadres:
      • Straat + Huisnummer:
      • Postcode:
      • Plaats:
  • Wat zijn de specificaties van de huisstijl zoals de kleurcodes?
  • Wat zijn de wensen voor sponsors op de website?
  • Als het domein verhuisd moet worden is er dan al een verhuistoken aangevraagd?
  • Zijn er nog opmerkingen of vragen?

Pas als al deze benodigdheden zijn toegestuurd kan het ontwerp gemaakt worden. Er kan wel direct een test omgeving aangemaakt worden, zodat de vereniging aan de slag kan.

Klaar zetten adaptieve website

Voordat de adaptieve website live gaat zetten we alles klaar binnen de huidige omgeving. Voor de huidige website veranderd er niets en de adaptieve website is alleen zichtbaar via een bepaalde url. Op deze manier kan de vereniging rustig te nieuwe website testen en de content klaarzetten. Op dit moment delen beide websites dezelfde content. Als een artikel wordt gewijzigd voor de adaptieve website, is deze wijzigingen dus ook direct zichtbaar op de huidige website.

Content

Er komt dus een periode dat beide websites dezelfde artikelen tonen. Bij artikelen met alleen tekst is dit geen probleem. Bij artikelen met tabellen, afbeeldingen of andere elementen kan dit problemen geven. Deze artikelen bevatten HTML waar een bepaalde stijl aan wordt gegeven en dit kan er anders uit komen te zien in de adaptieve website. Daarnaast zijn tabellen vaak te breed voor een goede weergave op smartphones.

Om alle pagina's van de website mooi te houden moet de vereniging elk artikel bekijken in de adaptieve website en indien nodig aanpassen voor de drie verschillende weergaven van de nieuwe website. Dit kan zowel voor als na de live gang van de nieuwe website, maar ervoor is uiteraard makkelijker en mooier voor de bezoekers van de website.

Bij vragen of problemen kunnen wij advies geven over de beste oplossing, maar het vullen, aanpassen en beheren van de content blijft de taak van de vereniging.

Foto's

Alle foto's die voor de huidige website zijn geüpload hebben bepaalde afmetingen gekregen. Deze afmetingen zullen hoogst waarschijnlijk anders worden voor de adaptieve website. Deze instellingen kunnen pas gewijzigd worden wanneer de adaptieve website live gaat, omdat de huidige website goed moet blijven werken.

Vanaf de live gang worden foto's goed geüpload voor de nieuwe website. Dit betekent dat alle foto's die daarvoor zijn geupload niet de juiste afmetingen hebben en dus minder mooi getoond zullen worden. Foto's waarvan de vereniging het origineel nog heeft kunnen opnieuw geüpload worden. Bij de andere foto's moet de vereniging beslissen of deze blijven staan of dat ze verwijderd worden.

Wij kunnen deze "oude" foto's niet voor de vereniging overzetten naar het nieuwe formaat.